Μαρίνα Κοντοτόλη: Οι περιορισμοί στις εισαγωγές μεταχειρισμένων φορτηγών από κράτη μέλη της Ε.Ε. πλήττουν βάναυσα την εγχώρια αγορά, στρεβλώνοντας την κοινοτική νομοθεσία και την ελεύθερη διακίνηση του εμπορίου
Στη Βουλή έφερε ο ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία της Βουλευτή Τρικάλων, Μαρίνας Κοντοτόλη, τους αδικαιολόγητους περιορισμούς στην ελεύθερη διακίνηση/εμπορία των μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων στην Ελλάδα, τα οποία έχουν διατεθεί και κυκλοφορήσει νομίμως σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ.
Ερώτηση προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσαν σήμερα 8 Βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, καλώντας τον να απαντήσει επί των καίριων ζητημάτων για τα μεταχειρισμένα φορτηγά που θέτει το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Αυτοκινήτων Νομού Τρικάλων.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνει το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Αυτοκινήτων Νομού Τρικάλων, πρόσφατα τέθηκαν σε ισχύ νομοθετικές ρυθμίσεις και διοικητικές πρακτικές, οι οποίες επιβάλουν επιπρόσθετες και δυσανάλογα παρεμποδιστικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή, ταξινόμηση και διάθεση στην ελληνική αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών οχημάτων κατηγοριών Ν1, Ν2, Ν3, που προέρχονται από χώρες - κράτη μέλη της Ε.Ε.
Ως αποτέλεσμα αυτών, πρακτικά, καταργείται η εισαγωγή και διάθεση στην ελληνική αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών αφού κινητήρες με τα χαρακτηριστικά Euro 6D για τα βαρέα φορτηγά αυτοκίνητα άρχισαν να παράγονται και να τίθενται στην κυκλοφορία στην ευρωπαϊκή αγορά μετά το 2020, συνεπώς δεν έχουν ακόμη μεταπωληθεί ως μεταχειρισμένα.
Συνακόλουθα, επιπλέον περιορισμοί τίθενται με την υποχρέωση τεχνικού ελέγχου στο εξωτερικό των εισαγόμενων μεταχειρισμένων φορτηγών (άρθρο 51 του Ν. 4784/2021), παραβιάζοντας ευθέως την ελεύθερη διακίνηση ενδοκοινοτικών αγαθών (άρθρο 34 της Συνθήκης Λειτουργίας της Ε.Ε.).
Ως εκ τούτου καλείται ο κ. Υπουργός να απαντήσει αν προτίθεται να καταργήσει ή τουλάχιστον να αναβάλλει τους περιορισμούς που θέτει η εγχώρια νομοθεσία στη διακίνηση κι εμπορία των μεταχειρισμένων φορτηγών, όπως αιτείται το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Αυτοκινήτων Νομού Τρικάλων.
Ακολουθεί ολόκληρη η ερώτηση:
Προς τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Αθήνα, 12 Ιουλίου 2024
Θέμα: «Θεσμικά εμπόδια στο εμπόριο μεταχειρισμένων φορτηγών οχημάτων θέτουν σε δυσμένεια τον αντίστοιχο κλάδο των εισαγωγέων».
Πρόσφατα τέθηκαν σε ισχύ (από τον Νοέμβριο 2023 και άλλες από 1ης/1/2024) νομοθετικές ρυθμίσεις και διοικητικές πρακτικές, οι οποίες επιβάλουν επιπρόσθετες και δυσανάλογα παρεμποδιστικές προϋποθέσεις για την εισαγωγή, ταξινόμηση και διάθεση στην ελληνική αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών οχημάτων κατηγοριών Ν1, Ν2, Ν3, που προέρχονται από χώρες - κράτη μέλη της Ε.Ε.
Δυνάμει του αρ. 84 του νόμου 5039/2023 τροποποιήθηκε το αρ. 4 παρ. 1 του Ν. 3887/2010, αναφορικά με τις προϋποθέσεις χορήγησης αδειών Φ.Δ.Χ. προβλέπεται ότι από 1η/1/2024 η χορήγηση αδειών για φορτηγά δημοσίας χρήσης θα επιτρέπεται μόνον σε φορτηγά αυτοκίνητα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO VI D.
Η υιοθέτηση και εφαρμογή από 1ης/1/2024 του εν λόγω μέτρου πρακτικά συνεπάγεται ότι καταργείται η εισαγωγή και διάθεση στην ελληνική αγορά μεταχειρισμένων φορτηγών αυτής της κατηγορίας, αφού κινητήρες με τα χαρακτηριστικά Euro 6D για τα βαρέα φορτηγά αυτοκίνητα άρχισαν να παράγονται και να τίθενται στην κυκλοφορία στην ευρωπαϊκή αγορά μετά το 2020, συνεπώς δεν έχουν ακόμη μεταπωληθεί ως μεταχειρισμένα.
Δια της εφαρμογής αυτού του μέτρου «ξανακλείνει» το επάγγελμα του οδικού μεταφορέα στην Ελλάδα, δεν υπάρχει ομαλή μετάβαση στην ελληνική αγορά, ο μεταφορικός στόλος της χώρας θα καταστεί γηραιότερος, επειδή ουδείς θα μπορεί να αντικαταστήσει το παλαιό φορτηγό ή να αγοράσει ένα μεταχειρισμένο φορτηγό Εuro 6 D. Περαιτέρω οι μεταφορείς θα αναγκαστούν να καταφύγουν σε βουλγαρικές ή κυπριακές εταιρείες, όπως συνέβη παλαιότερα, με αποτέλεσμα την περαιτέρω απώλεια δημοσίων εσόδων.
Επιπλέον, με το άρθρο 51 του Ν. 4784/2021 προβλέφθηκε η κατάρτιση και τήρηση στο Υπουργείο Μεταφορών Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (Μ.Ε.Μ.Ο).
Η εν λόγω ρύθμιση συνιστά μέτρο ισοδύναμο με ποσοτικό περιορισμό επί των εισαγωγών ενδοκοινοτικών αγαθών (των μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων) και παραβιάζει ευθέως την διάταξη του άρθρου 34 επ. της ΣΛΕΕ. Το μέτρο αυτό δυσχεραίνει αδικαιολόγητα και παρεμποδίζει την ενδοκοινοτική κυκλοφορία των μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων των εν λόγω κατηγοριών, καθόσον απαιτεί χρηματικό κόστος και επιπλέον χρόνο για τον Τεχνικό Έλεγχο στο Κ.Τ.Ε.Ο. της αλλοδαπής, παρά το γεγονός ότι τα ίδια αυτά φορτηγά οχήματα όταν ταξινομούνται στην Ελλάδα ελέγχονται υποχρεωτικώς από ελληνικό Κ.Τ.Ε.Ο..
Επιπρόσθετα, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 51 του ν. 4784/2021 (Α΄ 40) και στο άρθρο 3 της με αριθ. πρωτ.. 50579/2022 (Β΄ 1183) απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, μεταξύ των στοιχείων ενός εισαγόμενου μεταχειρισμένου αυτοκινήτου οχήματος που καταχωρούνται στο Μ.Ε.Μ.Ο. περιλαμβάνεται και το ψηφιοποιημένο αντίγραφο του Πιστοποιητικού Συμμόρφωσής του.
Ωστόσο, καθώς η υποχρέωση των κατασκευαστών οχημάτων να εκδίδουν Πιστοποιητικά Συμμόρφωσης αυτών για τις κατηγορίες οχημάτων Ν1, Ν2, Ν3, Μ2 και Μ3 επήλθε σταδιακά, κάποια εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα ενδέχεται να μην εξοπλίστηκαν με Πιστοποιητικό Συμμόρφωσης, ούτε ως ολοκληρωμένα ή πλήρη οχήματα. Ενδεικτικά πριν τον Οκτώβριο του 2015 για τις κατηγορίες Ν2, Ν3, Μ2, Μ3 δεν υπάρχουν CoC.
Οι εν λόγω παράνομες και αντικοινοτικές ρυθμίσεις θα επιφέρουν σημαντική και ανεπανόρθωτη ζημία στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε ολόκληρη την Ελλάδα, οι οποίες αδυνατούν να καλύψουν το κόστος που συνεπάγονται οι νέες διατάξεις, είτε για την λήψη των εγγράφων που ζητούνται, δίχως ειδική αιτιολογία και εξήγηση, είτε για την αγορά φορτηγών νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας EURO 6D, ο αριθμός των οποίων τη δεδομένη στιγμή είναι λίαν περιορισμένος (έως και ανύπαρκτος) και το κόστος τους (όταν ευρεθούν) είναι αποτρεπτικό.
Επίσης στα καταστήματα/εκθέσεις παραμένουν αδιάθετα φορτηγά αυτοκίνητα euro5 τα οποία νομίμως εισήχθησαν πριν από την έναρξη εφαρμογής του νόμου (01/01/2024), πλην όμως δεν κατέστη δυνατόν να εκποιηθούν.
Οι ρυθμίσεις είναι αντίθετες προς το άρθρο 34 ΣΛΕΕ, καθόσον αποθαρρύνουν την εμπορία στην ελληνική επικράτεια των μεταχειρισμένων φορτηγών αυτοκινήτων, τα οποία έχουν διατεθεί και κυκλοφορήσει νομίμως σε άλλα κράτη μέλη της ΕΕ, εισάγοντας αδικαιολόγητους περιορισμούς επί των εισαγωγών και μέτρα ισοδυνάμου αποτελέσματος. Επίσης συνιστούν σοβαρή παράβαση των ελληνικών και ευρωπαϊκών κανόνων περί ελεύθερου ανταγωνισμού (άρθρο 107 ΣΛΕΕ)
Εν ολίγοις η εν λόγω εθνική νομοθεσία συνιστά ευθέως εμπόδιο στις ενδοκοινοτικές συναλλαγές, δυσχεραίνει την εμπορία εισαγόμενων μεταχειρισμένων φορτηγών οχημάτων, περιορίζοντας την ελεύθερη κυκλοφορία και εμπορία αυτών και εισάγοντας με αθέμιτο τρόπο δυσμενή διακριτική μεταχείριση υπέρ των καινουργών φορτηγών αυτοκινήτων της ίδιας κατηγορίας και των ήδη υφισταμένων και κυκλοφορούντων ήδη στην ελληνική αγορά τα οποία μπορούν να μεταβιβάζονται περαιτέρω άνευ ουδεμίας προϋποθέσεως.
Για τους παραπάνω λόγους, το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Αυτοκινήτων Νομού Τρικάλων προτείνει:
1. Να παραταθεί έως την 1η/1/2025 η χορήγηση νέων αδειών κυκλοφορίας σε φορτηγά Δ.Χ. οχήματα που πληρούν τις προδιαγραφές EURO V. Από την 1η.1.2025 και μετά, οι νέες άδειες κυκλοφορίας Φ.Δ.Χ. του άρθρου 5 να χορηγούνται για φορτηγά που πληρούν ανάλογα τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων EURO VI ( όχι EURO VI D ) για βαρέα οχήματα.
2. Να μην καταχωρηθούν τα μεταχειρισμένα φορτηγά οχήματα των εν λόγω κατηγοριών στο ΜΕΜΟ μέχρι 31η/12/2023 λόγω δυσλειτουργιών του και η υποχρέωση αυτή να ξεκινάει από την 1η/1/2024.
3. Να μην καθίσταται υποχρεωτική η υποβολή Δελτίου Τεχνικού ελέγχου αλλοδαπής στο ΜΕΜΟ, καθόσον τα ίδια αυτά οχήματα των εν λόγω κατηγοριών προκειμένου να λάβουν άδεια ταξινόμησης στην Ελλάδα υποχρεωτικά πρέπει να περάσουν και να υποβάλλουν Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου από ελληνικό ΚΤΕΟ.
4. Να καταργηθεί η υποχρεωτικότητα της λήψης και καταχώρησης του πιστοποιητικού συμμόρφωσης (CoC), άλλως να χορηγείται αδαπάνως και εντός 2 εργασίμων ημερών από τις εθνικές αντιπροσωπείες. Επιπλέον, για τα οχήματα των εν λόγω κατηγοριών που έχουν κατασκευαστεί πριν το έτος 2016 να μην απαιτείται η προσκόμιση βεβαίωσης περί μη ύπαρξης Πιστοποιητικού Συμμόρφωσης (CoC), επειδή εκ κατασκευής του οχήματος δεν υφίσταται.
Κατόπιν αυτών, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
Τι απαντά στα αιτήματα που θέτει το Σωματείο Εμπόρων Φορτηγών Αυτοκινήτων Νομού Τρικάλων;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Κοντοτόλη Μαρίνα
Βέττα Καλλιόπη
Μάλαμα Κυριακή
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Παπαηλιού Γιώργος
Πούλου Παναγιού
Ψυχογιός Γιώργος
Δεν υπάρχουν σχόλια
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.